Kutsestandardid

Õpetaja, tase 7

Versiooni number: 5

Kutsestandardi tähis: 21-27112013-2.2/5k

Valdkond: HARIDUS JA KULTUUR

Kutseala: Õpetamine

Kutsetegevuse valdkond: Haridus

Vastutav kutsenõukogu: Hariduse Kutsenõukogu

Otsus: 12/27.11.2013

Kehtib alates: 27.11.2013

Kehtib kuni: 26.11.2018

EKR tase: 7

Ametite (ISCO) klassifikaator:
2 Tippspetsialistid
23 Pedagoogika tippspetsialistid

EMTAK klassifikaator:
P HARIDUS
85 Haridus

ISCED klassifikaator:
011 Haridus
0113 Klassiõpetaja koolitus

Viide Euroopa kvalifikatsiooniraamistikule (EQF): 7

Kutsestandard on dokument, milles kirjeldatakse tööd ning töö edukaks tegemiseks vajalike oskuste, teadmiste ja hoiakute kogumit ehk kompetentsusnõudeid.

Kutsestandardi kasutusalad
1. Inimeste kompetentsuse hindamine, sh enesehindamine ja vastavushindamine kutse andmisel; kutsenimetus märgitakse kutsetunnistusele.
2. Tööturu nõudmistele vastavate õppekavade ja koolitusprogrammide koostamine, hindamine, arendamine.
3. Ametite kirjeldamine ja tutvustamine.
4. Karjääri planeerimine ja aluse loomine elukestvaks õppeks.
5. Koolitusvajaduse väljaselgitamine ning koolituse planeerimine.
6. Ametijuhendite koostamine ja töötajate värbamine.
7. Kutsete ja kvalifikatsioonide võrdlemine.

Töö kirjeldus

Õpetaja töö on toetada õppijate arengut, lähtudes nende tasemest, võimetest ja vajadustest ning arvestades riiklikes õppekavades seatud eesmärkidega ja arendada oma kutseoskusi.

Õpetaja kavandab iseseisvalt ja koos teiste õpetajatega õpitegevust, õpetab ja kujundab selleks õppija arengut toetava õpikeskkonna. Professionaalse arengu eesmärgil reflekteerib oma tegevust. Vajadusel toetub oma töös nõustamisele ja mentorlusele ning nõustab ise õppijaid ja lapsevanemaid. Õpetaja osaleb meeskonna liikmena haridusasutuse arendus- ja loometegevuses, teeb koostööd kolleegide, tugispetsialistide, lapsevanemate ja õppijatega.

Õpetaja kutsealal on lisaks 7. taseme õpetaja kutsele järgmised kutsed:
- õpetaja, tase 6 kutse, mis omandatakse lasteaiaõpetaja esmakoolituse (rakenduskõrghariduse või bakalaureuseõppe) läbimisel või isiku kompetentsuse hindamisel kutsestandardile vastavaks kutset andva organi poolt; 6. taseme õpetaja töötab koolieelses lasteasutuses;
- vanemõpetaja, tase 7, kes lisaks õpitegevuste läbiviimisele toetab teiste õpetajate ning organisatsiooni arengut ja arendab valdkonna metoodikat oma organisatsioonis;
- meisterõpetaja, tase 8, kes lisaks õpitegevuste läbiviimisele osaleb arendus- ja loometegevuses nii organisatsioonis kui ka väljaspool seda ning teeb tihedat koostööd kõrgkooliga.

Tööosad

A.2.1. Õpi- ja õpetamistegevuse kavandamine
2.1.1. Õppija arengu- ja õpivajaduste väljaselgitamine.
2.1.2. Õpetaja töö kavade koostamine.
2.1.3. Osapoolte kaasamine.
2.1.4. Õppevara valimine.
A.2.2. Õpikeskkonna kujundamine
2.2.1. Füüsilise õpikeskkonna kujundamine.
2.2.2. Vaimse õpikeskkonna kujundamine.
2.2.3. Organisatsiooni kultuuri kujundamine.
A.2.3. Õppimise ja arengu toetamine
2.3.1. Õpetamine.
2.3.2. Õpiprotsessi ja klassi/rühma juhtimine.
2.3.3. Õppija arengu toetamine.
2.3.4. Õppimist ja arengut toetav tagasiside ja hindamine.
2.3.5. Osapoolte kaasamine.
A.2.4. Refleksioon ja professionaalne enesearendamine
2.4.1. Õpetaja oma töö analüüsimine ja enesearendamine.
2.4.2. Õpetamise ja õppimise uurimine ning pedagoogilise teadmuse levitamine.
2.4.3. Oma füüsilise, vaimse ja emotsionaalse heaolu tagamine.
A.2.5. Nõustamine ja mentorlus
2.5.1. Õppija nõustamine.
2.5.2. Lapsevanema nõustamine.
A.2.6. Arendus-, loome- ja teadustegevus
2.6.1. Haridusvaldkonna poliitika kujundamine ja arengu kavandamine.
2.6.2. Õppijatele suunatud õpivara koostamine või kohandamine.